Dieta obok higieny to podstawa zdrowia zębów i całej jamy ustnej.  Prawidłowy i zbilansowany sposób żywienia u dziecka zapewnia odpowiedni rozwój całego ciała, w tym narządu żucia. W posiłkach powinny być obecne wszystkie niezbędne makro i mikroelementy. Dla twardych tkanek zębów najważniejsze są: wapń, fosfor, witamina D i odpowiednia ilość białek.

W zapobieganiu próchnicy bardzo ważne jest unikanie kariogennych pokarmów. Produkty kariogenne zawierają w sobie duże ilości cukrów, które są pożywką dla bakterii próchnicotwórczych. Nie są to tylko rzeczy słodkie jak cukierki, żelki, gazowane napoje czy soki owocowe. Do tej grupy zaliczamy również chipsy, krakersy, płatki śniadaniowe.  Bardzo ciężko jest całkowicie wykluczyć wymienione produkty, dlatego dużo rozsądniej jest ograniczyć ich ilość i zaplanować ich konsumpcję. Korzystniejsze jest zjedzenie większej ilość czekolady na jeden raz niż podjadanie po kawałku przez cały dzień. Dodatkowo warto deser zjeść razem z głównym posiłkiem. Największe ryzyko niesie spożywanie słodkich pokarmów lub napoi wieczorem i bezpośrednio przed snem. Gdy zęby nie zostaną po tym prawidłowo oczyszczone to przez całą noc bakterie próchnicotwórcze korzystają z cukrów i osłabiają tkanki zęba. Dodatkowo należy zachęcać dzieci do picia wody zamiast napoi wysokocukrowych.

Istotna jest również regularność posiłków, bardzo niekorzystne jest podjadanie między nimi. Powoduje to, że w jamie ustnej nie ma czasu, aby ślina oczyściła zęby z próchnicotwórczych cukrów i kwasów.

Prawidłowa dieta u dzieci wymaga poświęcenia czasu i uwagi. Obecnie niemożliwe jest całkowite wyeliminowanie cukrów. Należy więc dopierać produkty o dobrym składzie i planować rozkład posiłków.  Zagadnienia dotyczące prawidłowej diety są bardzo rozległe. Zachęcamy do zadania wszystkich nurtujących pytań dentyście na wizycie w Mokotowskim Centrum Stomatologii.